Van Dooren Transport

Minister wil cabotage niet verder vrijgeven

27 februari 2013

Minister Schultz van Haegen (I&M) wil de cabotageregelgeving voorlopig niet verder verruimen. Volgens de minister heeft de Nederlandse transportsector in het algemeen vooral te verliezen bij verdere vrijgave. Dat zou volgens de minister pas kunnen als er sprake is van gelijke sociale condities in het wegtransport in Europa.

In een rapport (zie hieronder) wordt geconcludeerd dat een verruiming van de cabotageregelgeving naar alle waarschijnlijkheid leidt tot meer cabotage dan in de huidige regeling, maar dat gemiddeld in Nederland en andere West-Europese landen niet meer dan 15 procent van de binnenlandse markt door lagere lonen kentekens zal worden overgenomen. Er zijn echter tal van aspecten die dit percentage nog hoger kunnen doen uitvallen.

Voor de Nederlandse wegtransportsector is een verruiming van de cabotageregels in de huidige situatie niet gunstig, zegt het rapport. De belangrijkste factor hierin is dat binnen de EU op dit moment de (loonkosten) verschillen tussen lidstaten te groot zijn. De bedreiging voor het Nederlands kenteken van een verruiming van de cabotageregels is groter dan de kansen die het biedt. Zo kan cabotage leiden tot druk op de tarieven in het binnenlands vervoer. Er kunnen zo meer faillissementen ontstaan, maar ook druk op de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden voor de Nederlandse chauffeur en een reverse modal shift, met negatieve gevolgen voor het milieu. Ook kan prijsdruk zich uitbreiden naar deelmarken waar beperkt tot geen cabotage wordt uitgevoerd. Druk op de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden maken de transportsector mogelijk minder aantrekkelijk voor toekomstige chauffeurs. Ook zou toename van cabotage kunnen leiden tot een sneeuwbaleffect: wanneer transport met Nederlands kenteken daalt, kunnen ook ketenregie en -configuratieactiviteiten uit Nederland verdwijnen.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt het besluit van de minister ‘verstandig en wijs’. “In deze moeilijke economische tijden is elk duwtje in de rug voor vervoerders hard nodig. Volledige vrijgave van cabotage zou thans kunnen leiden tot een verstoring van de Nederlandse binnenlandse markt”, aldus TLN in een reactie.

Verladersorganisatie EVO is teleurgesteld dat de minister van Infrastructuur en Milieu haar standpunt inzake cabotage herziet. Volgens EVO moeten binnen één interne Europese markt bedrijven vervoerders uit andere lidstaten kunnen inschakelen. EVO streeft naar optimale keuzevrijheid voor bedrijven. In een geliberaliseerde Europese markt moet een vrije verladerkeuze zijn – bedrijven moeten van vervoerders in het buitenland gebruik kunnen maken.

BRON:  TTM.nl

Blijf op de hoogte