Van Dooren Transport

TLN | Op naar een gezonde Nederlandse en Europese transportmarkt!

8 maart 2013

Position paper Transport en Logistiek Nederland, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen

De Nederlandse sector transport en logistiek is van oudsher een grote en sterke bedrijfstak. Met ruim 12.000 transportbedrijven die aan meer dan 140.000 mensen werkgelegenheid bieden, is het een sector van betekenis die onmisbaar is voor het functioneren van onze nationale economie. De bedrijfstak is daarnaast ook sterk internationaal georiënteerd. De wet- en regelgeving die op de sector betrekking heeft, wordt voor een groot gedeelte in en door Brussel bepaald. Deze weten
regelgeving moet ondermeer zorgen voor gelijke concurrentievoorwaarden binnen de EU, waarborgen bieden op het gebied van arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden en de veiligheid bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn de regels met betrekking tot toegang tot de markt, cabotage, opleidingen, rij- en rusttijden, vervoer van gevaarlijke stoffen en de Detacheringsrichtlijn. Deze wetgeving is niet altijd even transparant, waardoor werkgevers en werknemers vaak niet weten wat wel of niet is toegestaan.
Daarnaast zien Transport en Logistiek Nederland (TLN), FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen dat veel wetgeving in verschillende lidstaten anders wordt geïnterpreteerd, de handhaving ervan ernstig tekort schiet (vaak als gevolg van bezuinigingen) en sancties grote verschillen vertonen. De combinatie van onduidelijke wetgeving, gebrekkige handhaving en toenemende internationale concurrentie op met name loonkosten zorgt voor een zeer onwenselijke situatie in de sector transport en logistiek. Dit is versterkt door de uitbreiding van de EU in de achterliggende jaren. De eerder genoemde doelstellingen; gelijke concurrentievoorwaarden, eerlijke en gelijke arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden en de veiligheid, zijn hierdoor ernstig in het gedrang gekomen.

Werkgevers en werknemers slaan handen ineen

TLN, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen vinden dat in een professionele Nederlandse en Europese bedrijfstak geen ruimte mag zijn voor vrije interpretatie van relevante regelgeving waardoor o.a. concurrentie plaatsvindt op oneigenlijke gronden, Nederlandse arbeidsvoorwaarden onder druk komen te staan en Nederlandse werkgelegenheid verloren dreigt te gaan. TLN, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen vinden dit een uiterst zorgelijke ontwikkeling die een halt moet worden toegeroepen.

Werknemers en werkgevers in de transportsector willen een gezonde en eerlijke transportmarkt bereiken. Partijen doen dan ook een dringend beroep op de Nederlandse overheid om gezamenlijk met hen te streven naar:

1. Geen verdere liberalisering van de Europese transportmarkt.

De verschillen op het gebied van loon- en arbeidsvoorwaarden zijn binnen de Europese Unie zo groot dat voorlopig een verdere liberalisering onverantwoord is en zal leiden tot onverantwoorde en onherstelbare gevolgen voor de Nederlandse arbeidsmarkt.

2. Het realiseren van duidelijke en eenduidige wetgeving.

Het streven moet erop gericht zijn om relevante Europese en Nederlandse wetgeving eenduidig te interpreteren. Werkgevers
en werknemers hebben behoefte aan duidelijkheid. Maar het is niet zo dat alle regels onduidelijk zijn. Daar waar de regels
wel helder en duidelijk zijn, mogen er geen belemmeringen zijn voor het onder “3” gestelde.

3. Meer prioriteit voor handhaving

De overheid moet veel meer prioriteit geven aan een uniforme en verscherpte handhaving op eerder genoemde wet- en
regelgeving in Nederland en Europa, ten einde uitwassen een halt toe te roepen en terug te dringen.

4. Aanpak schijnzelfstandigheid

Werkgevers en werknemers verwachten van de overheid dat zij een preventief en adequaat beleid voert om schijnzelfstandigheid
tegen te gaan.

BRON: TLN

Blijf op de hoogte