Van Dooren Transport

Wordt de waterstof vrachtwagen DE oplossing voor het zware transport? 

Hillegom, 8 maart 2022

Is de waterstof vrachtwagen DE oplossing om het zware transport te gaan verduurzamen? Wij denken van wel. Nou ja, voor een deel van het zware transport is onze mening. Op deze pagina willen wij u meenemen in onze visie over de mogelijkheden, onmogelijkheden, kansen, kosten van de truck van de toekomst.  

Het onderstaande filmpje van Bright TV met de heldere uitleg van Anna geeft een helder beeld op de mogelijkheden en kansen van waterstof tov elektrisch en/of rijden op fossiele brandstoffen. 

Enjoy! 

Regionaal versus lange afstand

Laten we onszelf als voorbeeld nemen. Wij hebben in totaal 40 vrachtwagens. Dit zijn bakwagens (8 laadmeter), trekkers met city-trailers (11 laadmeter), trekkers met standaard trailers (13 laadmeter), combinaties bakwagen+aanhangwagen (15 laadmeter) en EcoCombi’s (21 laadmeter). Al deze voertuigen hebben een specifieke inzet in ons werk. De bakwagens rijden voornamelijk lokaal, de city-trailers rijden voornamelijk regionaal, de trekkers met standaard trailers rijden voornamlijk landelijke in internatioaal (< 400 km) en de combinaties rijden voornamelijk verder Europa in. De LZV combinaties gebruiken we voor vaste lijnen in specifiek werk. Dit omdat de LZV niet overal mag en kan komen ivm de regelgeving. 

Onze bakwagens die meestal lokaal rijden, rijden veelal niet meer dan 150 tot 200 km per dag. Regionale vrachtwagens rijden tussen de 200 en de 300 km per dag. Nationaal en internationaal kunnen truck’s maximaal zo’n 700 km per dag rijden. Een chauffeur heeft namelijk een maximale rijtijd van 10 uur en een truck rijdt 80 km/uur wat hij natuurlijk nooit 10 uur lang achter elkaar kan rijden. 

De actieradius van een elektrische vrachtwagen is op dit moment maximaal zo’n 250 km op één volle accu. Uiteraard tonen de fabrikanten deze maximale actieradius, maar in werkelijkheid is het een grote uitdaging om deze range ook daadwerkelijk te kunnen halen. Bij temperaturen onder de 10 graden verliest een elektrisch voertuig ca. 30% actieradius doordat de batterij minder energie kan opnemen bij koudere temperaturen. Ook het batterijmanagementsysteem grijpt in bij lage temperaturen om de levensduur van de batterij te verlengen. Dit resulteert in een groot deel van het jaar in een maximale actieradius van ca 175 km. Voor ons bedrijf zou dit betekenen dat wij slechts 2 á 3 lokaal rijdende truck zouden kunnen vervangen door elektrische trucks aangezien halverwege de rit onderweg bijladen bij bijvoorbeeld een klant erg lastig is. Ons ideaalbeeld is dus ’s avond en ’s nachts laden en overdag rijden zonder vertraging door bijladen. 

TE BEHANDELEN ONDERWERPEN: 

– Kosten 

– Stroomnetwerk 

– Bufferen op locatie 

Blijf op de hoogte