Van Dooren biedt aan software leveranciers in de keten de mogelijkheid om koppeling te maken waarmee transportopdrachten kunnen worden ingeschoten.
Systeem
De aangeboden API maakt het mogelijk om orders in te schieten in ons Transport Management Systeem (Transpas). Omdat de verwerking asynchroon verloopt is het belangrijk om te weten dat er eerst een ConceptTransportOrder wordt ingeschoten die vervolgens wordt ingelezen in het TMS. Pas na het inlezen ontstaat er een TransportOrder. Na het inlezen is de TransportOrder ook zichtbaar in de Van Dooren Transport-APP.
Meer info m.b.t. API vind u via de link
Forse verhoging Duitse Maut definitief
De Duitse regering heeft op 20 oktober 2023 de forse verhoging van de tolheffing voor het wegvervoer (Maut) definitief goedgekeurd. Per 1 december 2023 zal er een aparte CO2-belasting € 200,- per ton CO2 worden ingevoerd. De opbrengst van de Maut zal door de Duitse overheid voornamelijk worden geïnvesteerd in het spoor (Bundesbahn). Door deze CO2-belasting worden de tolkosten bijna verdubbeld ten opzichte van de huidige situatie.
De huidige Mautkosten voor een 40 tons Euro 6 truck zijn op dit moment € 0,19 per km. Vanaf 1 december 2023 komt daar € 0,158 CO2-belasting bovenop. Totaal wordt de maut daarmee € 0,348 per kilometer. Een zo goed als verdubbeling van de tol-kosten dus.
Ter illustratie: Een rit met een euro 6 vrachtwagen vanaf de Bollenstreek naar regio München kost op dit moment ca. € 270,- Tol (Maut). Vanaf 1 december a.s. zal dezelfde rit ca. € 490,- tol (Maut+CO2-beslasting) gaan kosten.
Naast de CO2-toeslag wordt de tolgrens voor vrachtwagens verlaagd van 7,5 ton naar 3,5 ton vanaf 1 juli 2024. Hierdoor zullen ook lichtere bedrijfswagens Maut moeten gaan betalen. Dit zal voor onze klanten geen effect hebben aangezien wij met > 7,5 tons vrachtwagens op Duitsland rijden.
Emissievrije vrachtwagens zijn vrijgesteld van de heffing tot eind 2025. Na 2025 zullen deze voertuigen 25% van het reguliere tarief gaan betalen. Dit plan moet nog worden goedgekeurd door het Duitse parlement.
Logischerwijs zal deze kostenstijging effect hebben op onze tarieven en daarmee de kostenstructuur van onze klanten. Wij vinden het spijtig en onbegrijpelijk dat de Duitse overheid ons in het lopende kalenderjaar confronteert met een aanzienlijke kostenstijging.
Wij zullen onze klanten z.s.m. informeren over het effect van deze kostenstijging op de transporttarieven.
Meer info over de tarieven per Euro-klasse vindt u hier
Wat gaat er concreet veranderen?
Huidige situatie (t/m 30 november 2023):
- Tolplicht voor voertuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 7500 kg.
- De criteria voor het toltarief zijn:
- De Euroklasse van het voertuig
- Het aantal assen van het voertuig (totale combinatie)
- De gewichtsklasse van het voertuig
- Het toltarief is opgebouwd uit:
- Een aandeel voor de geluidsbelasting
- Een aandeel voor de luchtverontreiniging
- Een aandeel voor de infrastructuur
Situatie vanaf 1 december 2023:
- Tolplicht voor voertuigen met een technische maximum massa van meer dan 7500 kg
- De criteria voor het toltarief zijn:
- De CO2-emissieklasse van het voertuig
- Het aantal assen van het voertuig (totale combinatie)
- Aandeel geluidsbelasting
- Aandeel luchtverontreiniging
- Aandeel infrastructuur
- Het toltarief is opgebouwd uit:
- Een aandeel voor de geluidsbelasting
- Een aandeel voor de luchtverontreiniging
- Een aandeel voor de infrastructuur
- Een aandeel CO2 uitstoot
De grootste verandering is dus dat een CO2-component wordt toegevoegd.
Zaterdag 16 september 2023 vind het Holland Truck Event plaats op het Wantveld in Noordwijk. Dit jaar zal Van Dooren Transport ook aanwezig zijn.
Met 41 deelnemende bedrijven, leuke activiteiten, muziek, showtrucks en foodtruck en meer dan 100 vacatures is de banenmarkt van Holland Truck Event groter dan ooit.
Activiteiten:
Banenmarkt
De 41 deelnemende bedrijven presenteren zichzelf en bieden jou inzicht in de beschikbare functies en openstaande vacatures.
Showtrucks
Er zullen diverse truckshows zijn, waarbij de indrukwekkende vrachtwagens worden tentoongesteld en beoordeeld op verschillende categorieën, zoals beste design, beste verlichting of beste geluidssysteem. Daarnaast kunnen er demonstraties zijn van nieuwe vrachtwagens, technologische ontwikkelingen en innovaties in de sector.
Entertainment
Naast de vrachtwagens zelf is er vaak ook entertainment aanwezig, zoals live muziek, kinderactiviteiten en foodtrucks. Het Event is doorgaans een gezellige en informatieve dag voor iedereen die geïnteresseerd is in vrachtwagens en de transportsector.
Meer informatie over het evenement vind je op hollandtruckevent.nl of op de Facebookpagina van het event.
Sinds 2023 heeft Van Dooren Transport een API-koppeling met Bulbmanager. Klanten van Bulbmanager kunnen vanuit dit bloembollenpakket hun zendingen uitwisselen met het TMS (Transport Management Systeem) van Van Dooren Transport.
Seizoensinvloeden
Het transport van bloembollen is sterk seizoens afhankelijk. De voorjaarsbloeiers (o.a. tulpen, hyacinten, narcissen, crocussen, etc) worden gerooid vanaf medio juni en worden in de maanden juni – juli en augustus geleverd aan export- en handelsbedrijven. De zomerbloeiers (o.a. lelies, dahlia’s, gladiolen, etc.) worden vanaf oktober gerooid en merendeel voor de kerst uitgeleverd. In 6 maanden worden 2 seizoenen afgewerkt. Moeder natuur helpt daar uiteraard een handje in mee (of tegen). Een vroeg en warm voorjaar betekent een langgerekt zomerseizoen. Een laat voorjaar betekent een kort, maar krachtig zomerseizoen. Want half augustus moet het hele areaal voorjaarsbloeiers van eigenaar gewisseld zijn. Wij rijden in de seizoen met een grote flexibele schil aan vaste- en losse charters die dag en dagelijks in de planning meedraaien. Zo rijden wij op drukke dagen met meer charters dan onze eigen 42 truck’s. U zult begrijpen dat dit een flinke uitdaging is voor onze planners en logistieke systemen.
Planning
Onze klanten geven hun orders voor de volgende werkdag aan het einde van de werkdag op. Dat betekent dat wij rond 15.00 uur nog weinig volume in ‘het planscherm’ hebben staan en dat om 17.00 uur de kans bestaat dat onze planners op zoek moeten naar extra capaciteit voor de volgende werkdag. Natuurlijk kunnen wij met historische data veel voorspellen, maar het risico bestaat altijd dat we er een paar procent naast zitten met de voorspellingen. En een paar procent op 1.000 te vervoeren laadmeters op een dag kan zomaar een aantal wagens schelen. Extra (geschikte) capaciteit vinden bleek de afgelopen jaren een flinke uitdaging door druk op de transportmarkt, personeelstekorten en andere prioriteiten bij onze vaste charters. “Je bent te laat” was een veelgehoord antwoord bij onze collega-vervoerders. En een nog groter probleem ontstaat als er te veel capaciteit is ingekocht voor de volgende dag. Dat werkt kostprijsverhogend.
Inzicht
De schaarste in de transportcapaciteit heeft ons aan het denken gezet hoe wij de juiste informatie van onze klanten kunnen krijgen. En het antwoord lag bij de IT-leverancier van onze klanten. Wij zijn gaan inventariseren wat de meest gebruikte IT-pakketten zijn bij ons klanten. Als snel bleek dat de grootste kans voor de eerste stap bij Bulbmanager lag. Veel klanten van ons gebruiken het pakket voor de handel, emballageadministratie, voorraadbeheer, productieplanning en oogstverwachtingen. En die laatste triggerde ons direct. Want als er een oogstverwachting is, dan is daar ook een lege emballage behoefte aan te koppelen. En waar behoefte ontstaat, ontstaat beweging. En laten wij nou heel goed zijn in het organiseren en optimaliseren van die beweging.
STAP 1. API-Systeemkoppelingen
We hebben samen Bulbmanager en met één van onze IT-leveranciers (Webuildapps) een plan uitgewerkt om een aantal LIVE-koppelingen te ontwikkelen tussen Bulbmanager, ons TMS (Transpas van Art-Systems) en onze CRTL-Tower. De eerste stap werd net voor het zomerseizoen 2023 gelegd. Klanten konden direct vanuit Bulbmanager lege emballage bestellen en de zendingen voor de volgende dag opgeven. Voorheen moest de klant in de Van Dooren Transport-APP inloggen om de zendingen op te geven. De CTRL-tower koppelt zendingen aan het TMS. Daarna koppelt het TMS zendingstatussen, verwachte laadtijden en lostijden (ETA’s) terug naar de CTRL-tower. Door de API met Bulbmanager zien onze klanten in het bollenpakket de statussen van alle orders. Om zendingen te Tracken hoeft dus niet meer ingelogd te worden in de Van Dooren Transport-APP.
Stap 2.
Wordt vervolgd…
Visie
Wordt vervolgd…
Komend voorjaar bloeien er 150.000 tulpen in het Dobropark in Kiev. Een inzamelingsactie leverde binnen twee weken dit aantal tulpen op. Initiatiefnemer is Michel de Bruine van Tulip Store.
Dobropark is een grote bloemenshow van 300 hectare die in 2020 zijn poorten opende. De eigenaar en directrice van dit park waren afgelopen voorjaar te gast in de Tulip Store Showgarden in Voorhout. Toen initiatiefnemer Michel de Bruine van Tulip Store hoorde dat er dit najaar bijna geen bollen geplant kunnen worden, besloot hij een inzamelingsactie op te starten.
“Door de oorlog waren er geen bezoekers in Dobropark afgelopen voorjaar en dus geen geld om nieuwe aankopen te doen. Het zou natuurlijk geweldig zijn als de mensen komend voorjaar toch, hopelijk in vrede, van de Nederlandse tulpen kunnen genieten. Fantastisch om te ervaren dat vele kwekers en andere bedrijven heel graag meewerken aan deze actie”, aldus Michel de Bruine, eigenaar Tulip Store.
Vernietiging van het hoofdgebouw
Een andere grote tegenvaller voor het park was de vernietiging van het hoofdgebouw. Directrice Viktoria Ryzhkova van Dobropark vertelt: “Russische troepen verbleven meer dan een maand in ons park. Toen zij 4 april jl. het park verlieten, hebben ze het hoofdgebouw helemaal vernietigd. Wij zijn ongelofelijk blij met deze actie vanuit Nederland.”
Verwerking tulpenbollen
Komende week worden alle bollen door Van Dooren Transport uit Hillegom gratis bij de deelnemende kwekers opgehaald. Alle bollen worden verwerkt en klaargemaakt op de locatie van Tulip Store in Lisse. Beelen Verpakkingen stelt de te gebruiken kartonnen dozen ter beschikking. Het lokale uitzendbureau NWH Jobs deelt mee in de kosten van het verwerken.
Over twee weken worden de bollen vervoerd naar Kiev waar ze direct geplant gaan worden. De volgende bedrijven werken mee aan deze unieke actie: C.Th.M. Ammerlaan, Beelen Verpakkingen, Boltha, Van Dooren Transport, A.A. Duineveld, Wed. A. van Haaster, Kesteloo, J. Th. Kreuk, Ligthart, NWH Jobs, Rotteveel Burgerbrug, J&W. van der Slot, Van der Slot Tulips, Tulip Store, QJ. Vink, Worldflower en W. van Lierop.
Ook in 2022 steunt Van Dooren Transport het Bollenstreekse Team ‘De Vrijbuiters’ weer met een vrachtwagen voor het ophalen van zoveel mogelijk geld voor Alpe d’HuZes. De trailer is voorzien van 180 vakjes die aan sponsoren zijn aangeboden voor € 250,- per stuk. Met een schitterende opbrengst van ruim € 45.000,- als eindresultaat. Ook in 2012, 2013, 2018, 2019 en 2020 heeft Van Dooren Transport deze mogelijkheid aangeboden voor het Team. De totaalopbrengst van de vrachtwagen-acties in alle jaren staat nu op ca. € 250.000,-. Geweldig mooi dat we dit met het team en met heel veel sponsoren uit ons netwerk hebben kunnen bewerkstelligen. Wij willen daarom ook alle sponsoren hartelijk bedanken voor hun steun in onze gezamenlijke strijd tegen kanker.
Team de Vrijbuiters
Het team bestaat uit leden die voornamelijk uit de Duin- en Bollenstreek komen. Zij nemen al sinds de 3e editie van Alpe d’HuZes in 2009 deel aan dit schitterende evenement. Benieuwd naar het team of wilt u het team of één van de deelnemers steunen? Neem dan een kijkje op de website van Alpe d’HuZes Team De Vrijbuiters.
Alpe d’HuZes
Alpe d’HuZes is een uniek sportevenement waarbij de deelnemers zoveel mogelijk geld proberen op te halen voor onderzoek naar kanker en naar verbetering van de kwaliteit van leven met kanker. Op één dag beklimming ca. 5.000 deelnemers fietsend, lopend, hardlopend, of wandelend maximaal zes keer de Alpe d’Huez, onder het motto ‘opgeven is geen optie’. Wilt u meer te weten komen over Alpe d’Huzes? Neem een kijkje op de website van stichting opgeven is geen optie.
Van Dooren Transport & Forwarding sluit aan bij Circulair West.
Nederland en ook de bollenstreek staat aan de vooravond van een aantal gigantische transities. De afgesproken klimaatneutrale opgaves, duurzaamheidsopgave, en de wegen naar circulariteit zijn lang. Opgaves waar we samen met regionale partners zo slim als mogelijk mee om zullen moeten gaan om onze regio nog sterker, slimmer en mooier te maken dan dat hij al is. Daarbij is het delen van kennis en kunde van groot belang. Wij zijn daarom erg blij dat we ons hebben kunnen aansluiten als vriend van Circulair West.
Circulair West
De stichting Circulair West wil een betere wereld bereiken door bedrijven verder te brengen. Circulair West werkt met ondernemers intensief aan een toekomstbestendige economie die efficiënt omgaat met haar grondstoffen, concurrerend is en duurzaam produceert binnen de natuurlijke grenzen van de aarde. Samenwerking tussen bedrijven, overheid en kennisinstellingen speelt hierbij volgens de stichting een cruciale rol. Ook circulariteit en de Sustainable Development Goals (SDGs) zijn binnen de missie van Circulair West twee belangrijke thema’s.
De missie en visie van Circulair West sluit goed aan bij onze missie en visie. Wij hopen in Circulair West gezamenlijk stappen te kunnen zetten naar een duurzame, circulaire, veilige en fijne leefomgeving. Daarbij willen wij onze kennis en kunde qua transport & logistieke oplossing graag delen.
Meer info over Circulair West vindt u op: Circulair West
Nieuw in onze webshop. De Traeger Pellet BBQ. Een unieke smaakervaring en grill met uw smartphone.
De Traeger grill is de meest verkochte pelletbarbeque ter wereld. En dat is niet zonder reden. Traeger is kwalitatief simpelweg de beste pelletgrill die er op dit moment te koop is. Dat was voor ons ook de reden om de schitterende producten van Traeger toe te voegen aan ons assortiment. De pelletgrill heeft namelijk het beste van twee werelden. Het gemak van volledig automatisch via de Traeger-App gestuurd barbecueën en door de smoke-functie op lage temperatuur zal je zien dat je echt een nieuwe smaakdimensie zult gaan beleven.
Wij hebben 7 modellen van Traeger in ons assortiment. De Ranger is een draagbaar model. Superhandig voor op de camping of op de terrastafel. De PRO, Ironwood en Timberline zijn in 2 varianten beschikbaar.
Meer info vind u op: Houtpellets-Online.EU
Nederland is door Duitsland aangewezen als ‘hoogincidentgebied’ per dinsdag 6 april vanaf 00.00 uur (middernacht van maandag op dinsdag). Dit heeft gevolgen voor het vrachtvervoer.
De belangrijkste gevolgen voor het vrachtvervoer zijn:
- Verplichting voor het hebben van een negatief testresultaat (niet ouder dan 48 uur) bij inreizen Duitsland. Geldige tests zijn PCR-tests, sneltests en zelftests (die laatste wel onder supervisie en met certificering). Hierbij geldt een uitzondering voor het transportpersoneel: bij verblijf korter dan 72 uur hoeven personen die werkzaam zijn in de transportsector geen negatieve test te laten zien. Ook voor transportpersoneel dat bijvoorbeeld naar Duitsland moet reizen in verband met het ophalen of repareren van een truck geldt de uitzondering voor een testverplichting van 72 uur
- Aanmeld(registratie)plicht vóór de reis naar Duitsland. Ook hier een uitzondering voor transportpersoneel: voor transportpersoneel geldt een 24 uurs uitzondering, anders moeten zij zich (digitaal) aanmelden.
Je kunt als chauffeur wel overnachten in Duitsland, maar de uren die je overnacht worden wel meegenomen in de 24- en 72-uursbeperking.
Aanmelden
Wat betreft de aanmeldplicht: op het registratieformulier wordt gevraagd om een Duits quarantaineadres in te vullen. Chauffeurs uit het buitenland hoeven geen adres in te geven. Omdat het echter een verplicht veld is om in te vullen, geeft het Robert-Koch Institute (RKI), dat het online registratieplatform beheert, aan dat chauffeurs in zo’n geval het (eerste) laad-/losadres in Duitsland kunnen vermelden. De registratie moet worden gedaan vóór het binnenkomen van Duitsland. Het kan voorkomen dat digitale registratie niet mogelijk is door gebrek aan technische apparatuur. Het kan ook voorkomen dat de online registratie tijdelijk niet functioneert. In dat geval moet bij binnenkomst het volledig ingevulde modelformulier worden meegenomen.
Chauffeurs afkomstig uit een hoogincidentgebied en die op doorreis zijn door Duitsland, zijn vrijgesteld van registratieplicht en testverplichting.
Documenten:
- Voorschriften voor reizigers naar Duitsland ivm COVID-19
- Aanmeld(inreis)formulier .PDF (als de digitale aanmelding niet werkt)
Onze chauffeurs zijn uitgezonderd van de avondklok die zaterdag 23 januari 2021 om 21:00 uur ingaat en geldt tot 10 februari 2021 04:30 uur. Dat maakte het kabinet 21 januari bekend. Als avondklok ingaat moeten medewerkers in de transportsector, zoals chauffeurs en logistiek medewerkers twee verschillende formulieren bij zich hebben, om aan te tonen dat zij voor hun werk buiten zijn tussen 21.00 uur en 04.30 uur.
Uiteraard zijn wij tevreden dat het kabinet luistert naar de oproep van TLN om de transportsector uit te zonderen van de avondklokverplichting. De uitzondering geldt ook voor woon-werkverkeer.
Werkgeversverklaring + Eigen verklaring avondklok
Medewerkers in de sector transport en logistiek zijn uitgezonderd van de avondklok. Om te bewijzen dat zij tussen 21:00 en 04:30 voor hun werk onderweg zijn, worden werknemers verplicht twee verschillende formulieren bij zich te hebben. Het gaat om een werkgeversverklaring en de ‘Eigen verklaring avondklok’. De werkgeversverklaring moet worden opgesteld en geautoriseerd door de werkgever. De Eigen verklaring avondklok moet de werkgever zelf invullen. ZZP’ers en eigen rijders mogen een eigen werkgeversverklaring invullen.
De formulieren zijn hieronder te downloaden:
Meer informatie over het downloaden en digitaal invullen van de formulieren vindt u op de website van Rijksoverheid