TLN – Europa naar een eerlijke transportmarkt
De Nederlandse sector transport en logistiek is van oudsher een grote en sterke bedrijfstak. Met ruim 12.000 transportbedrijven die aan meer dan 140.000 mensen werkgelegenheid biedt, is het een sector van betekenis die onmisbaar is voor het functioneren van onze nationale economie. De bedrijfstak is daarnaast ook sterk internationaal georiënteerd. De wet- en regelgeving die op de sector betrekking heeft, wordt voor een gedeelte in en door Brussel bepaald. Deze wet- en regelgeving moet ondermeer zorgen voor gelijke concurrentievoorwaarden binnen de EU, waarborgen bieden op het gebied van arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden en de veiligheid bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn de regels met betrekking tot toegang tot de markt, cabotage, opleidingen, rij- en rusttijden, vervoer van gevaarlijke stoffen en de
Detacheringsrichtlijn
Al geruime tijd is discussie over de werking van deze wetgeving en over het tekort schieten van handhaving (onder meer door bezuinigingen). TLN is van mening dat de combinatie van onduidelijke wetgeving, gebrekkige handhaving en toenemende internationale concurrentie op met name loonkosten zorgt voor een onwenselijke situatie in de sector transport en logistiek. Dit is versterkt door de uitbreiding van de EU in de achterliggende jaren. De eerder genoemde doelstellingen; gelijke concurrentievoorwaarden, eerlijke en gelijke arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden en de veiligheid, zijn hierdoor ernstig in het gedrang gekomen.
Politiek
In de achterliggende periode heeft TLN regelmatig haar zorgen geuit richting de politiek. Zo is onder andere in november aan de Tweede Kamer een petitie aangeboden waarin TLN pleit voor duidelijke regels, maar met name ook een betere handhaving van de regels (o.a. op het vlak van cabotage). Inmiddels is TLN ook in gesprek met de ministers Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Inzet bij alle gesprekken is dat TLN van mening is dat in een professionele Nederlandse en Europese bedrijfstak geen ruimte mag zijn voor vrije interpretatie van relevante regelgeving waardoor onder andere concurrentie plaatsvindt op oneigenlijke gronden, Nederlandse arbeidsvoorwaarden onder druk komen te staan en Nederlandse werkgelegenheid verloren dreigt te gaan. TLN wil een gezonde en eerlijke transportmarkt bereiken.
Lobbysucces TLN: uitstellen cabotagevrijheid verstandig besluit Minister Schultz
TLN heeft de afgelopen maanden sterk gelobbyd om een uitbreiding van de cabotage voorlopig uit te stellen. In deze moeilijke economische tijden is wat betreft TLN elk duwtje in de rug voor vervoerders hard nodig. Volledige vrijgave van cabotage zou thans leiden tot een verstoring van de Nederlandse binnenlandse markt. Met name vervoerders uit het voormalige Oost-Europa kunnen dank zij veel lagere loonkosten veel goedkoper opereren en daardoor de Nederlandse vervoerder uit de markt prijzen. TLN is principieel niet tegen een vrij Europese vervoersmarkt, maar de huidige verschillen op sociaal en economische gebieden tussen Nederland en Oost-Europa zijn nog zo groot, dat volledig vrijgeven van cabotage ongewenst is.
TLN is zeer verheugd dat minister Schultz van Haegen het TLN standpunt overneemt en zich in Brussel hard gaat maken voor geen verdere uitbreiding van liberalisering van de transportmarkt. Nu Nederland haar positie heeft ingenomen, is het woord aan Brussel. Daar vindt de komende weken een harde strijd plaats tussen Lidstaten en de Europese Commissie. De Europese Commissie heeft in 2012 van de EU regeringsleiders de opdracht gekregen vervoer efficiënter te maken. Daartoe behoort een vrije cabotage, aldus de Commissie. Maar vrijwel alle lidstaten zien op dit moment geen enkele heil in het vrijgeven van cabotage. De tijd is er niet rijp voor en de verschillen zijn eenvoudigweg te groot.
Werkgevers en werknemers slaan handen ineen
TLN is zich bewust van het feit dat zij de problematiek niet alleen kan oplossen. TLN heeft derhalve het initiatief genomen om gezamenlijk met de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen op te trekken om de problematiek te adresseren, maar bovenal concrete oplossingen aan te reiken. Door het gezamenlijk optrekken van werkgevers en werknemers ontstaat een breed draagvlak. Er ontstaan – onder andere ook naar aanleiding van berichten over uitzendconstructies via Cyprus en geruchten over de inzet van Filippijnse chauffeurs – op dit moment ook vele individuele initiatieven van mensen/organisaties om bijvoorbeeld over te gaan tot blokkeren van wegen. Uiteraard delen wij wel de zorgen van deze initiatiefnemers. TLN kiest echter bewust zijn eigen koers. Zo is TLN tegen publieksonvriendelijke acties.
Handhaving van essentieel belang
Voor TLN is het van essentieel belang dat de politiek en overheid veel meer prioriteit gaan geven aan een uniforme en verscherpte handhaving op bovenstaande genoemde wet- en regelgeving in Nederland en Europa. Alleen daarmee kunnen uitwassen een halt toe geroepen worden. Daarmee ontstaat het gewenste eerlijke speelveld op de transportmarkt.
TLN zal zich de komende maanden blijven inzetten om te komen tot een eerlijk functionerende transportmarkt. Uiteraard zullen wij u op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
BRON: www.tln.nl