Bulbmanager API
Sinds 2023 heeft Van Dooren Transport een API-koppeling met Bulbmanager. Klanten van Bulbmanager kunnen vanuit dit bloembollenpakket hun zendingen uitwisselen met het TMS (Transport Management Systeem) van Van Dooren Transport.
Seizoensinvloeden
Het transport van bloembollen is sterk seizoens afhankelijk. De voorjaarsbloeiers (o.a. tulpen, hyacinten, narcissen, crocussen, etc) worden gerooid vanaf medio juni en worden in de maanden juni – juli en augustus geleverd aan export- en handelsbedrijven. De zomerbloeiers (o.a. lelies, dahlia’s, gladiolen, etc.) worden vanaf oktober gerooid en merendeel voor de kerst uitgeleverd. In 6 maanden worden 2 seizoenen afgewerkt. Moeder natuur helpt daar uiteraard een handje in mee (of tegen). Een vroeg en warm voorjaar betekent een langgerekt zomerseizoen. Een laat voorjaar betekent een kort, maar krachtig zomerseizoen. Want half augustus moet het hele areaal voorjaarsbloeiers van eigenaar gewisseld zijn. Wij rijden in de seizoen met een grote flexibele schil aan vaste- en losse charters die dag en dagelijks in de planning meedraaien. Zo rijden wij op drukke dagen met meer charters dan onze eigen 42 truck’s. U zult begrijpen dat dit een flinke uitdaging is voor onze planners en logistieke systemen.
Planning
Onze klanten geven hun orders voor de volgende werkdag aan het einde van de werkdag op. Dat betekent dat wij rond 15.00 uur nog weinig volume in ‘het planscherm’ hebben staan en dat om 17.00 uur de kans bestaat dat onze planners op zoek moeten naar extra capaciteit voor de volgende werkdag. Natuurlijk kunnen wij met historische data veel voorspellen, maar het risico bestaat altijd dat we er een paar procent naast zitten met de voorspellingen. En een paar procent op 1.000 te vervoeren laadmeters op een dag kan zomaar een aantal wagens schelen. Extra (geschikte) capaciteit vinden bleek de afgelopen jaren een flinke uitdaging door druk op de transportmarkt, personeelstekorten en andere prioriteiten bij onze vaste charters. “Je bent te laat” was een veelgehoord antwoord bij onze collega-vervoerders. En een nog groter probleem ontstaat als er te veel capaciteit is ingekocht voor de volgende dag. Dat werkt kostprijsverhogend.
Inzicht
De schaarste in de transportcapaciteit heeft ons aan het denken gezet hoe wij de juiste informatie van onze klanten kunnen krijgen. En het antwoord lag bij de IT-leverancier van onze klanten. Wij zijn gaan inventariseren wat de meest gebruikte IT-pakketten zijn bij ons klanten. Als snel bleek dat de grootste kans voor de eerste stap bij Bulbmanager lag. Veel klanten van ons gebruiken het pakket voor de handel, emballageadministratie, voorraadbeheer, productieplanning en oogstverwachtingen. En die laatste triggerde ons direct. Want als er een oogstverwachting is, dan is daar ook een lege emballage behoefte aan te koppelen. En waar behoefte ontstaat, ontstaat beweging. En laten wij nou heel goed zijn in het organiseren en optimaliseren van die beweging.
STAP 1. API-Systeemkoppelingen
We hebben samen Bulbmanager en met één van onze IT-leveranciers (Webuildapps) een plan uitgewerkt om een aantal LIVE-koppelingen te ontwikkelen tussen Bulbmanager, ons TMS (Transpas van Art-Systems) en onze CRTL-Tower. De eerste stap werd net voor het zomerseizoen 2023 gelegd. Klanten konden direct vanuit Bulbmanager lege emballage bestellen en de zendingen voor de volgende dag opgeven. Voorheen moest de klant in de Van Dooren Transport-APP inloggen om de zendingen op te geven. De CTRL-tower koppelt zendingen aan het TMS. Daarna koppelt het TMS zendingstatussen, verwachte laadtijden en lostijden (ETA’s) terug naar de CTRL-tower. Door de API met Bulbmanager zien onze klanten in het bollenpakket de statussen van alle orders. Om zendingen te Tracken hoeft dus niet meer ingelogd te worden in de Van Dooren Transport-APP.
Stap 2.
Wordt vervolgd…
Visie
Wordt vervolgd…