Van Dooren Transport

Grenzen open voor LZV’s

6 september 2013

BRUSSEL/DEN HAAG – Langere en zwaardere trucks moeten de grens over kunnen, Europa in. Dat vindt CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool. Ze wijst op de vele voordelen in een studie die donderdag is gepresenteerd in de Transportcommissie van het Europees Parlement.

“De uitkomst van de studie is bijzonder positief. Het neemt veel bezwaren van critici weg”, zegt Wortmann. “Ik hoop dat deze studie de tegenstanders in het EP overhaalt om grensoverschrijdend vervoer met deze trucks toe te laten.”

De zogeheten ecocombi’s zijn vrachtauto’s met twee aanhangers of een verlengde aanhanger. Bedrijven kunnen zo meer over de weg vervoeren met gebruik van minder vrachtauto´s. Dat scheelt CO2-uitstoot. Het onderzoek toont dat de lange zware vrachtauto´s niet schadelijker zijn voor verkeersveiligheid en het wegdek dan normale vrachtwagens.

“De uitslag is een steun in de rug voor de Nederlandse transportsector. Die heeft al goede ervaringen met de ecocombi en wil hiermee graag over de grens Europa in.

EU-commissaris Kallas (Transport) had eind 2012 al een lans gebroken voor de ecocombi. Hij stelde dat de wagens de grens over mochten zodra lidstaten onderling goedkeuring geven. “Dit is helaas nog steeds niet geregeld”, aldus Corien Wortmann.

De CDA’er hoopt dat er snel kan worden gestart met grensoverschrijdende trajecten die zorgen dat de doorstroom van de Nederlandse export wordt verbeterd. In Nederland groeit het aantal ecocombi’s hard en zijn er op dit moment al bijna 1000.

BRON:  Transport Online 

 

Blijf op de hoogte