Van Dooren Transport
Van Dooren Transport

Maut Duitsland 2024

20 oktober 2023

Forse verhoging Duitse Maut definitief

De Duitse regering heeft op 20 oktober 2023 de forse verhoging van de tolheffing voor het wegvervoer (Maut) definitief goedgekeurd. Per 1 december 2023 zal er een aparte CO2-belasting € 200,- per ton CO2 worden ingevoerd. De opbrengst van de Maut zal door de Duitse overheid voornamelijk worden geïnvesteerd in het spoor (Bundesbahn). Door deze CO2-belasting worden de tolkosten bijna verdubbeld ten opzichte van de huidige situatie. 

Maut_Duitsland_2024De huidige Mautkosten voor een 40 tons Euro 6 truck zijn op dit moment € 0,19 per km. Vanaf 1 december 2023 komt daar € 0,158 CO2-belasting bovenop. Totaal wordt de maut daarmee € 0,348 per kilometer. Een zo goed als verdubbeling van de tol-kosten dus.

Ter illustratie:  Een rit met een euro 6 vrachtwagen vanaf de Bollenstreek naar regio München kost op dit moment ca. € 270,- Tol (Maut). Vanaf 1 december a.s. zal dezelfde rit ca. € 490,- tol (Maut+CO2-beslasting) gaan kosten. 

Naast de CO2-toeslag wordt de tolgrens voor vrachtwagens verlaagd van 7,5 ton naar 3,5 ton vanaf 1 juli 2024. Hierdoor zullen ook lichtere bedrijfswagens Maut moeten gaan betalen. Dit zal voor onze klanten geen effect hebben aangezien wij met > 7,5 tons vrachtwagens op Duitsland rijden. 

Emissievrije vrachtwagens zijn vrijgesteld van de heffing tot eind 2025. Na 2025 zullen deze voertuigen 25% van het reguliere tarief gaan betalen. Dit plan moet nog worden goedgekeurd door het Duitse parlement.  

Logischerwijs zal deze kostenstijging effect hebben op onze tarieven en daarmee de kostenstructuur van onze klanten. Wij vinden het spijtig en onbegrijpelijk dat de Duitse overheid ons in het lopende kalenderjaar confronteert met een aanzienlijke kostenstijging. 

Wij zullen onze klanten z.s.m. informeren over het effect van deze kostenstijging op de transporttarieven. 

Meer info over de tarieven per Euro-klasse vindt u hier

Wat gaat er concreet veranderen? 

Huidige situatie (t/m 30 november 2023): 

  • Tolplicht voor voertuigen met een toegestane maximum massa van meer dan 7500 kg. 
  • De criteria voor het toltarief zijn:
    • De Euroklasse van het voertuig
    • Het aantal assen van het voertuig (totale combinatie)
    • De gewichtsklasse van het voertuig
  •  Het toltarief is opgebouwd uit: 
    • Een aandeel voor de geluidsbelasting
    • Een aandeel voor de luchtverontreiniging
    • Een aandeel voor de infrastructuur

Situatie vanaf 1 december 2023:

  • Tolplicht voor voertuigen met een technische maximum massa van meer dan 7500 kg
  • De criteria voor het toltarief zijn:
    • De CO2-emissieklasse van het voertuig
    • Het aantal assen van het voertuig (totale combinatie)
    • Aandeel geluidsbelasting
    • Aandeel luchtverontreiniging
    • Aandeel infrastructuur
  • Het toltarief is opgebouwd uit: 
    • Een aandeel voor de geluidsbelasting
    • Een aandeel voor de luchtverontreiniging
    • Een aandeel voor de infrastructuur
    • Een aandeel CO2 uitstoot

De grootste verandering is dus dat een CO2-component wordt toegevoegd. 

 

Blijf op de hoogte